η φίλη Μάρθα μου έστειλε το ακόλουθο κείμενο της:
Εκπαιδευτικές Στρατηγικές Αυτισμού- Προτάσεις προς Εκπαιδευτικούς
Μαθησιακή Δυσκολία Στρατηγικές
Δυσκολίες στην γλώσσα
• ο μαθητής έχει την τάση να κάνει άσχετα σχόλια
• να διακόπτει
• να μιλάει για ένα μόνο θέμα και να μιλά παράλληλα με τους άλλους
• δυσκολία στο να κατανοεί πιο σύνθετη γλώσσα, να ακολουθεί οδηγίες και να κατανοεί την σημασία λέξεων με πολλαπλές σημασίες
• ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει ιστορία σε κόμικς που περιέχει διάλογο
• να διδάξει κατάλληλες λεκτικές δομές για το ξεκίνημα συζήτησης
• να διδάξει στους μαθητές τρόπους για να ζητούν βοήθεια όταν μπερδεύονται
• να διδάξει τρόπους διεξαγωγής μιας συζήτησης σε μικρές ομάδες
• να διδάξει κανόνες σε σχέση με την εναλλαγή σειράς στην συζήτηση και σε σχέση με το πότε απαντώ, διακόπτω ή αλλάζω θέμα
• να χρησιμοποιήσει μαγνητοφωνημένες συζητήσεις, καθώς και συζητήσεις σε video
• να εξηγήσει τις μεταφορές και τις λέξεις με διπλές σημασίες
• να ενθαρρύνει τους μαθητές να ζητούν την επανάληψη ή την απλοποίηση μιας οδηγίας, ή την οδηγία γραπτώς αν δεν την κατανοεί
• να σταματά κάθε φορά που δίνει οδηγίες για να ελέγξει την κατανόησή τους
• να περιορίζει τις προφορικές ερωτήσεις στον αριθμό που μπορεί να ανταποκριθεί ο μαθητής
• να δείχνει video για να μπορούν οι μαθητές να αναγνωρίσουν τις εκφράσεις του προσώπου και τις σημασίες τους
Εμμονή στην ομοιομορφία
• ο εκπαιδευτικός μπορεί να προετοιμάζει τον μαθητή για ενδεχόμενες αλλαγές, όποτε είναι δυνατόν
• να χρησιμοποιεί εικόνες, προγράμματα δραστηριοτήτων και κοινωνικές ιστορίες για να σηματοδοτήσει τις επικείμενες αλλαγές
Δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση
• ο μαθητής δυσκολεύεται να κατανοήσει τους κανόνες της κοινωνικής αλληλεπίδρασης
• μπορεί να είναι αφελής
• ερμηνεύει κυριολεκτικά ότι λέγεται
• δυσκολεύεται να «διαβάσει» τα συναισθήματα των άλλων
• δεν έχει τακτ
• αντιμετωπίζει προβλήματα με την κοινωνική απόσταση
• δυσκολεύεται να κατανοήσει τους «άγραφους κανόνες» και μόλις τους μάθει τους εφαρμόζει με άκαμπτο τρόπο
• δεν έχει επίγνωση του προσωπικού χώρου
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να ξεκαθαρίσει τους κανόνες και τις προσδοκίες του σχετικά με την συμπεριφορά
• να διδάξει με λεπτομέρεια και σαφήνεια τους κανόνες της κοινωνικής συμπεριφοράς
• να διδάξει στον μαθητή πώς να αλληλεπιδρά με την χρήση κοινωνικών ιστοριών, μοντελοποίησης και το παίξιμο ρόλων
• να διδάξουν στους συμμαθητές τρόπους ανταπόκρισης στην δυσκολία κοινωνικής αλληλεπίδρασης του μαθητή
• να ενθαρρύνουν τα συνεργατικά παιχνίδια
• να επιβλέπουν και να υποστηρίζουν τον μαθητή κατά την διάρκεια των διαλλειμάτων
• να χρησιμοποιούν έναν κύκλο φίλων οι οποίοι βοηθούν τον μαθητή κατά την διάρκεια μη δομημένων δραστηριοτήτων
• να διδάξει στον μαθητή πώς να ξεκινά το παιχνίδι, πώς να το συνεχίζει και πώς να το τερματίζει
• να διδάξει στον μαθητή ευελιξία, συνεργασία και μοίρασμα
• να διδάξει στον μαθητή πώς να παρακολουθεί ο ίδιος την συμπεριφορά του
• να δημιουργήσει ομάδες για να έχει την ευκαιρία να διδάξει άμεσα συγκεκριμένες κοινωνικές δεξιότητες και να εξασκηθεί ο μαθητής στην πράξη
• να διδάξει τεχνικές χαλάρωσης και να υποδείξει κάποια ήσυχη γωνιά όπου μπορεί να πάει ο μαθητής για να ξεκουραστεί
• να μοντελοποιήσει και να δώσει την ευκαιρία στον μαθητή να εξασκηθεί στο τι σημαίνει προσωπικός χώρος
Περιορισμένο εύρος ενδιαφερόντων
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να περιορίσει επίμονες συζητήσεις και ερωτήσεις
• να θέσει σταθερές προσδοκίες για όλη την τάξη, αλλά παράλληλα να δίνει ευκαιρίες στον μαθητή να ασχολείται με τα δικά του ενδιαφέροντα
• να ενσωματώνει και να επεκτείνει τα ενδιαφέροντα του μαθητή κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων
Φτωχή συγκέντρωση
• ο μαθητής είναι συχνά εκτός δραστηριότητας
• αφαιρείται εύκολα
• μπορεί να είναι αποδιοργανωμένος
• δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να δίνει συνεχή ανατροφοδότηση και νέες οδηγίες
• να σπάει τις εργασίες σε μικρότερα τμήματα
• να χρησιμοποιεί οπτικούς οργανωτές, νοηματική χαρτογράφηση και σχεδιαγράμματα
• να δίνει συγκεκριμένο χρόνο για τις δραστηριότητες
• να βάζει τον μαθητή στο πρώτο θρανίο
• να χρησιμοποιεί μη λεκτικές νύξεις για να τραβά την προσοχή του
Φτωχές δεξιότητες οργάνωσης
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να δημιουργήσει ένα ημερολόγιο ή ένα προσωπικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων για τον μαθητή
• να διατηρεί λίστες εργασιών
• να βοηθάει τον μαθητή να χρησιμοποιεί λίστες «πρόκειται να κάνω» και λίστες ελέγχου
• να τοποθετεί εικόνες πάνω σε αντικείμενα, ντουλάπια και ράφια
Φτωχός κινητικός συντονισμός
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να εμπλέκει τον μαθητή σε αθλητικές δραστηριότητες – ο μαθητής μπορεί να προτιμά ανταγωνιστικά σπορ
• να παίρνει υπόψη του την ταχύτητα γραψίματος όταν δίνει εργασίες (συχνά χρειάζεται περιορισμός στον όγκο των ζητούμενων)
• να δίνει περισσότερο χρόνο κατά την διάρκεια διαγωνισμάτων
• να σκεφτεί την δυνατότητα χρήσης υπολογιστή για τις γραπτές εργασίες, επειδή ο μαθητής μπορεί να τα καταφέρνει πολύ καλά με το πληκτρολόγιο
Ακαδημαϊκές δυσκολίες
• ο μαθητής συνήθως έχει μέση με ανώτερη φυσιολογική νοημοσύνη
• καλή μνήμη πραγματολογικών πληροφοριών
• οι περιοχές δυσκολίας συνήθως συμπεριλαμβάνουν λυτική προβλήματος, κατανόηση και αφηρημένες έννοιες
• είναι συνήθως δυνατός στην αναγνώριση έργου και μπορεί να μάθει να διαβάζει πολύ νωρίς, αλλά δυσκολεύεται στην κατανόηση
• μπορεί να πάει καλά στην εκτέλεση πράξεων, αλλά όχι στην λυτική προβλήματος
• ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να υποθέσει ότι ο μαθητής κατανόησε επειδή απλώς μπορεί να επαναδιατυπώσει τις πληροφορίες
• χρειάζεται να είναι όσο πιο συγκεκριμένος μπορεί στην παρουσίαση νέων εννοιών και αφηρημένου υλικού
• να διδάσκει μέσω δραστηριοτήτων όπου είναι δυνατόν
• να χρησιμοποιεί γραφικούς οργανωτές, όπως εννοιολογική χαρτογράφηση, ιστούς αράχνης, κλπ
• να σπάει τις δραστηριότητες σε μικρότερα τμήματα ή να τα παρουσιάζει με άλλο τρόπο
• να κάνει άμεση διδασκαλία και μοντελοποίηση
• να δείχνει παραδείγματα
• να χρησιμοποιεί σχεδιαγράμματα για να βοηθάει τον μαθητή να κρατάει σημειώσεις και να κατηγοριοποιεί τις πληροφορίες
• να αποφεύγει την λεκτική υπερφόρτωση
• να εκμεταλλεύεται τα δυνατά σημεία του μαθητή (π.χ. την μνήμη)
• να μην θεωρεί δεδομένο ότι ο μαθητής έχει καταλάβει αυτό που διάβασε – ο εκπαιδευτικός ελέγχει την κατανόηση και χρησιμοποιεί οπτική υποστήριξη
Συναισθηματική ευπάθεια
• ο μαθητής μπορεί να δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στις κοινωνικές και συναισθηματικές απαιτήσεις του σχολίου
• αγχώνεται εύκολα εξαιτίας έλλειψης ευελιξίας
• επιρρεπής σε ανησυχία
• συχνά έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση
• μπορεί να μην ανέχεται το γεγονός ότι κάνει λάθη
• μπορεί να έχει καταθλιπτικές τάσεις
• μπορεί να έχει θυμωμένες αντιδράσεις και ξεσπάσματα
• ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να επαινεί τον μαθητή και να του λέει τι έκανε σωστά και καλά
• να διδάξει στον μαθητή πώς να ζητάει βοήθεια
• να διδάξει τεχνικές (π.χ. τεχνικές χαλάρωσης) για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων και άγχους
• να χρησιμοποιεί στρατηγικές επανάληψης
• να του δίνει την δυνατότητα εμπειριών όπου ο μαθητής μπορεί να κάνει επιλογές
• να βοηθάει τον μαθητή να κατανοεί την δική του συμπεριφορά, καθώς και τις συμπεριφορές και αντιδράσεις των άλλων
• να επιμορφώνει τους άλλους μαθητές
• να δημιουργήσει ένα δίκτυο υποστήριξης μεταξύ των συμμαθητών
Αισθητηριακές ευαισθησίες
• οι πιο συνηθισμένες ευαισθησίες αφορούν τον ήχο και την αφή και μπορεί να συμπεριλαμβάνουν επίσης την γεύση, την ένταση του φωτός, τα χρώματα και τα αρώματα.
• τα είδη των θορύβων που μπορεί να εκληφθούν ως εξαιρετικά έντονα είναι:
• ξαφνικοί, απροσδόκητοι θόρυβοι, όπως το κουδούνισμα του τηλεφώνου ή ο συναγερμός πυρκαγιάς
• συνεχής και οξύς θόρυβος
• πολλαπλοί θόρυβοι που προκαλούν σύγχυση, όπως σε ένα εμπορικό κέντρο
• ο εκπαιδευτικός πρέπει να γνωρίζει ότι φυσιολογικά επίπεδα ακουστικού και οπτικού «υλικού» μπορεί να εκλαμβάνονται από τον μαθητή ως υπερβολικά πολύ ή λίγο.
• να διατηρεί το επίπεδο ερεθισμάτων μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του μαθητή
• να αποφεύγει ήχους που είναι βασανιστικοί για τον μαθητή όταν είναι δυνατόν
• να χρησιμοποιεί μουσική για να καλύψει συγκεκριμένους ήχους
• να ελαχιστοποιεί τον θόρυβο του περιβάλλοντος
• να χρησιμοποιεί ωτοασπίδες όταν ο θόρυβος είναι πολύ μεγάλος
• να δίνει ευκαιρίες και χώρο στον μαθητή για να περάσει κάποιο χρόνο ήσυχα
• να φροντίσει να υπάρχει χώρος για ατομική εργασία, ο οποίος να μην περιέχει ερεθίσματα που ενοχλούν τον μαθητή
Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/ B.T.E.C Edexcel
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.