10 Αυγ 2015

Κοινωνική Πρόνοια: Αυτό είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης για το 2016

Κοινωνική Πρόνοια: Αυτό είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης για το 2016 Σύμφωνα με πληροφορίες αυτή είναι η πρόταση του υπουργείου Εργασίας στα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα (EEE), που αποτελεί το βασικό μέρος του σχεδίου της κοινωνικής πρόνοιας για το επόμενο διάστημα. Η πρόταση αντιστρέφει τη λογική που είδαμε να εφαρμόζεται πιλοτικά σε 13 δήμους της χώρας. Αντί για ένα πενιχρό οικονομικό βοήθημα, στόχος μπαίνει η κάλυψη πραγματικών αναγκών των πολιτών μέσα από εκσυγχρονισμένες μεθόδους που θα τονώσουν την οικονομία, όπως συμβαίνει με την κάρτα αλληλεγγύης, την οποία οι δικαιούχοι στο πρόγραμμα της ανθρωπιστικής κρίσης χρησιμοποιούν για να προμηθεύονται τρόφιμα, ενώ τα καταστήματα τροφής πληρώνονται από το προβλεπόμενο κρατικό κονδύλι. Η εμπειρία από την εφαρμογή του προγράμματος για την ανθρωπιστική κρίση έδειξε ότι υπάρχει η δυνατότητα με το ίδιο ή και λιγότερο κόστος από την εφαρμογή του ΕΕΕ, όπως την ξέρουμε από το πιλοτικό πρόγραμμα, να είναι περισσότερο αποτελεσματική και δίκαιη. Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει τρεις πυλώνες που βάζουν δίπλα τι ισχύει με την πιλοτική εφαρμογή του ΕΕΕ και τι θα μπορούσε να ισχύει από εδώ και πέρα. Εισοδηματική στήριξη: – Ίσχυε: Καταβολή μετρητών. – Αντιπροτείνεται: Προπληρωμένη κάρτα που διασφαλίζει αγορές συμπεριλαμβανόμενου ΦΠΑ. Το ποσό θα διαφοροποιείται μόνο βάσει του αριθμού των ατόμων στο κάθε νοικοκυριό, ενώ μέσω της προπληρωμένης κάρτας περιορίζεται η φοροδιαφυγή και διευρύνεται η χρήση του πλαστικού χρήματος. Πρόσβαση σε επιδόματα σε είδος και υπηρεσίες: – Ίσχυε: Δεν ενεργοποιήθηκαν λόγω των ενδογενών προβλημάτων των δήμων, απόρροια της λιτότητας που σήμαινε έλλειψη σε προσωπικό και πόρους. – Aντιπροτείνεται: Η άμεση σύνδεση των δικαιούχων με τις υπηρεσίες υγείας και αξιοποίηση των «Κοινωνικών Συμπράξεων», που σχηματίστηκαν για το πρόγραμμα ενίσχυσης του ΤΕΒΑ. Πρόσβαση στην αγορά εργασίας: – Ίσχυε: Δεν ενεργοποιήθηκε (συμπεριλαμβανομένων των προϋποθέσεων εργασίας). – Αντιπροτείνονται: 1) Αναφορά σε συμβούλους εργασίας οι οποίοι βρίσκονται στον ΟΑΕΔ 2)σύνδεση με συγκεκριμένα προγράμματα σχεδιασμένα για τους δικαιούχους και χρηματοδοτούμενα από τα Διαρθρωτικά Ταμεία 3) Εθελοντισμός σε δομές κοινωνικής αλληλεγγύης. Στόχος της ελληνικής πρότασης είναι επίσης η μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία των πολιτών, που σημαίνει απλοποίηση των διαδικασιών για την υποβολή αίτησης, ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων και μειωμένη γραφειοκρατία με την εμπλοκή λιγότερων αρμόδιων αρχών. Η ανάπτυξη εθνικού αρχείου των δικαιούχων και «προνοιακού προφίλ» τους και ο περιορισμός του κινδύνου αποκλεισμού πολιτών που έχουν ανάγκη περιλαμβάνονται επίσης στον πυρήνα των αλλαγών που προτείνει το υπουργείο για τη βελτίωση της εφαρμογής του ΕΕΕ. Επιπλέον πλεονεκτήματα στην ελληνική πρόταση για το σχέδιο κοινωνικής πρόνοιας, η οποία μέχρι την ώρα που έκλεινε η «Α» δεν είχε συζητηθεί, είναι οι πολλές συνέργειες με Ευρωπαϊκά Προγράμματα και ο πολλαπλασιαστικός ρόλος που μπορούν να παίξουν στη δράση της οι κοινωνικοί εταίροι, όπως συμβαίνει με τις δωρεές για τα σχολικά γεύματα. Παρατηρήσεις: Αυτή τη στιγμή δε θα σχολιάσουμε το άρθρο, θα αναμείνουμε την επίσημη ανακοίνωση της πρότασης και την απόφαση που θα εκδοθεί μετά την ολοκλήρωση εντός της ημέρας πιστεύω, των εργασιών μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών, διατηρώντας επιφυλάξεις για την αποδοτικότητα, την εφαρμοστικότητα και το όφελος για τον τελικό δικαιούχο ο οποίος είναι ήδη πολύ ταλαιπωρημένος, όλων των προαναφερομένων προτάσεων. Θα σταθώ μόνο σε 2 σημεία. Θα χρησιμοποιηθεί η κάρτα σίτισης - αλληλεγγύης ως οδηγός για την παράκαμψη του "αγκαθιού" που ακούει στο όνομα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. 1. Έχουμε ήδη καταγγελίες για κακή χρηση της κάρτας σίτισης - αλληλεγγύης, η οποία έχει ήδη χρησιμοποιηθεί για αγορά αλκοολούχων ποτών και όχι για είδη πρώτης ανα΄γκης που είναι ο προορισμός της. Αυτό συμβαίνει και θα συμβαίνει πάντα διότι η κάρτα αυτή, δεν είναι συνδεδεμένη με κανένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και διασταύρωσης που θα περιόριζε τις αγορές μόνο στα είδη πρώτης ανάγκης. 2. Η αδυναμία κατασκευής ενός διαδικτυακού εννιαίου συστήματος σύγκρισης, διασταύρωσης στοιχείων, το οποίο θα αλληλεπιδρούσε διαρκώς με όλες τις υπηρεσίες, τα υπουργεία, την εφορία, τα καταστήματα κλπ., αφήνει κενό ασφαλείας για κάθε παράτυπη ενέργεια. Τα πεπαλαιωμένα υπολογιστικά συστήματα του ελληνικού δημοσίου, με τα αργοκίνητα δύσχρηστα προγράμματα, τα οποία είναι αδύνατο να πάρουν πληροφορία από κάποιο άλλο, αντίστοιχο υπολογιστικό σύστημα άλλης υπηρεσίας, ακόμη και αν αυτή βρίσκεται στον πάνω όροφο του ιδίου κτιρίου, οδηγεί σε κατάρρευση όλο το οικοδόμημα. Τα περί "απλοποίησης των διαδικασιών για την υποβολή αίτησης, ηλεκτρονικής διασταύρωσης των στοιχείων και μείωσης της γραφειοκρατίας, είναι αδύνατο να ενεργοποιηθούν. Τα τεράστια ποσά που έχουν δαπανηθεί για τους ανωτέρω εξοπλησμούς, για την παραγωγή προγραμάτων, για την εκπαίδευση των υπαλλήλων κλπ., δεν έχουν επιλύσει κανένα πρόβλημα επί της ουσίας. Για αυτό και υπάρχουν επιτήδειοι οι οποίοι θα έχουν κάρτα σίτισης σε πολλούς νομούς κλπ. κλπ. Θα επανέλθουμε σύντομα στο θέμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου