23 Ιαν 2014

διακοπή ακτοπλοϊκής σύνδεσης Πειραιά - Κύθηρα

Λύση της σύμβασης πριν τη συμβατική ημερομηνία;
Μ. Βαρβιτσιώτης:
«Ακριβό σπορ η σύνδεση Πειραιάς-Κύθηρα»
Αγωνία για το μέλλον του κύριου τουριστικού όγκου της Λακωνίας, που δεν είναι άλλος από τις παράλιες περιοχές της, έχει προκαλέσει η είδηση διακοπής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Πειραιά με Κύθηρα και Αντικύθηρα.
Σύμφωνα με φήμες που τον τελευταίο καιρό «φουντώνουν», το πλοίο που τους καλοκαιρινούς μήνες είχε ως ενδιάμεσο σταθμό και την πόλη της Μονεμβασιάς, οδεύει προς το τελευταίο του ταξίδι για τα νησιά που βρίσκονται νότια της Λακωνίας και ανέκαθεν αποτελούσαν πόλο έλξης και «εύκολο» προορισμό για τις παράλιες περιοχές του νομού. Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για πρόθεση της πλοιοκτήτριας εταιρείας ΛΑΝΕ του «Βιτσέντζος Κορνάρος» να λυθεί πρόωρα η σύμβαση και μάλιστα πριν τη συμβατική υποχρέωσή της το 2016, θεωρώντας οικονομικά ασύμφορη την ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Βάσει της σύμβασης που είχε υπογράψει η ΛΑΝΕ (θυγατρική της ΑΝΕΚ, συμφερόντων Βαρδινογιάννη) με το υπουργείο Ναυτιλίας το 2008, η εξυπηρέτηση της γραμμής θα έπρεπε να γίνεται έως το 2016, ενώ το πλοίο θα έπρεπε να αντικατασταθεί σε διάστημα 36 μηνών από νεότερο. Για το συγκεκριμένο δρομολόγιο είχε κατατεθεί εγγυητική επιστολή 1,5 εκατ. ευρώ, η οποία -σε περίπτωση που καταργηθεί η γραμμή- θα επιστραφεί στην εταιρεία, ενώ παράλληλα αίρεται η υποχρέωσή της να αντικαταστήσει εντός του 2014 με πλοίο νεότερης κατασκευής. Και αυτό εάν τελικά λυθεί η σύμβαση από το ίδιο το υπουργείο.
Την ίδια ώρα μάλιστα, που το πλοίο «Β. Κορνάρος» έχει αποσυρθεί από τον περασμένο Δεκέμβρη, λόγω της ετήσιας επιθεώρησής του και δεν έχει ακόμα αντικατασταθεί από άλλο επιβατηγό, το ΥΠΑΝ δε δίνει σαφή μηνύματα για το μέλλον της γραμμής. Πάντως, η ενημέρωση που έχει το Λιμεναρχείο Γυθείου από το υπουργείο θέλει το πλοίο να επανεκτελεί το κυκλικό δρομολόγιο της γραμμής από τις 27 Ιανουαρίου.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή τη στιγμή οι κάτοικοι Κυθήρων και Αντικυθήρων εξυπηρετούνται από το πλοίο «Πορφυρούσα», λιγότερες φορές της εβδομάδα, ενώ ήδη το θέμα έχει προκαλέσει αναταραχή στους νησιώτες, οι οποίοι απάντησαν με εξώδικο στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, αλλά και στον υπουργό Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτη.
Οι φόβοι των κατοίκων ενισχύονται από τις πρόσφατες δηλώσεις στη Βουλή του αρμόδιου υπουργού, ο οποίος απαντώντας σε ερώτηση της ΔΗΜΑΡ για τη νησιωτική πολιτική, τόνισε πως πρόκειται για γραμμή με το υψηλότερο κόστος επιδότησης και χαρακτήρισε «ακριβό σπορ» τη σύνδεση Κυθήρων-Πειραιά.
Επικρατέστερο σενάριο είναι η ενίσχυση της τοπικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τη Λακωνία, πάρα το γεγονός ότι διοικητικό κέντρο των Κυθήρων παραμένει ο Πειραιάς.

Δ. Πολλάλης: «Βιώσιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση για να μην ερημώσει τουριστικά ο τόπος»
Το θέμα έχει προκαλέσει αναστάτωση και στην Ένωση Ξενοδόχων Λακωνίας, ο πρόεδρος της οποίας Δημήτρης Πολλάλης ήταν πρωτεργάτης για την ακτοπλοϊκή επανασύνδεση της Μονεμβασιάς με τον Πειραιά και την Κρήτη.
Σε σχετική ανακοίνωση που υπογράφει ο ίδιος, θεωρεί υποχρέωση του υπουργείου να μη συναινέσει στην κατάργηση της συγκεκριμένης γραμμής και συνακόλουθα στον τουριστικό αποκλεισμό της Λακωνίας, σε τέτοιες οικονομικές συγκυρίες και φυσικά ενόψει της θερινής σεζόν. Ειδικότερα αναφέρει:
«Το υπουργείο αλλά και ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας έχει υποχρέωση να εξαντλήσει κάθε νόμιμο μέσο προς την εταιρεία, ώστε οι συμβατικές υποχρεώσεις της ΛΑΝΕ να τηρηθούν στο έπακρο και να συνεχίσει το πλοίο να εξυπηρετεί απρόσκοπτα τη γραμμή.
Λόγω της διαμορφωθείσας κατάστασης, τόσο οι κάτοικοι όσο και οι εμπλεκόμενοι τουριστικοί φορείς των Κυθήρων και των Αντικυθήρων καθώς επίσης και της Λακωνίας, παρακολουθούν με αγωνία και προβληματισμό τις εξελίξεις γύρω από το φλέγον θέμα της ενδεχόμενης κατάργησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, το Γύθειο και την Κρήτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβαση των Κυθήρων-Αντικυθήρων είναι η μοναδική εκ του συνόλου των αντιστοίχων επιδοτούμενων συμβάσεων νησιών, που μεθοδεύεται να καταργηθεί.
Καταργώντας αυτή τη θαλάσσια σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά και ως εκ τούτου και τη σύμβαση της ΛΑΝΕ με το υπουργείο, ο εφοπλιστής θα πάρει πίσω το 1,5 εκ ευρώ που είχε καταθέσει ως εγγυητική επιστολή στο ελληνικό κράτος προκειμένου να πάρει τη γραμμή και την επιδότηση, ενώ ταυτόχρονα απαλλάσσεται της υποχρέωσης να βάλει στην γραμμή νεότερης κατασκευής πλοίο, αφού η συμβατική του υποχρέωση ήταν να το πράξει εντός του 2014.
Είναι ξεκάθαρο ότι η συνεχής βελτίωση των συγκοινωνιακών και επικοινωνιακών δυνατοτήτων μεταξύ των νησιών είναι εξαιρετικά σημαντική και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις οφείλουν να λειτουργούν με γνώμονα τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών.
Η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι η βασική συγκοινωνία των νησιών μας, αφού το πλοίο αποτελεί, στις περισσότερες περιπτώσεις, το μόνο, όχι απλώς ένα μέσο μεταφοράς.
Μέσω της κανονικότητας και συχνότητας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, εξασφαλίζεται η προμήθεια των πρώτων υλών και των βασικών αγαθών στα νησιά, ενώ ταυτόχρονα προωθείται η τουριστική τους ανάπτυξη.
Το οποιοδήποτε ενδεχόμενο κατάργηση της γραμμής και της οριστικής διακοπής της σύνδεσης του πλοίου με τον Πειραιά και την Κρήτη, θα επηρεάσει σημαντικά την τουριστική κίνηση της Λακωνίας, των Κυθήρων και της Μεσσηνίας.
Είναι σαφές ότι το σύνολο των επιβατών που διακινούνται από Πειραιά και κυρίως από Κρήτη, αποκλείεται να μεταβούν οδικά στη Νεάπολη χρησιμοποιώντας την τοπική σύνδεση προς τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα.
Η τοπική σύνδεση Νεάπολη-Κύθηρα-Αντικύθηρα εξυπηρετείται άριστα με το Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο “Πορφυρούσα” και σε καμία περίπτωση δεν έχει σχέση με τις άλλες γραμμές σκοπιμότητας (Πειραιά, Γύθειο, Κρήτη κλπ) και όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να συνεχιστεί απρόσκοπτα, ως καθημερινή τοπική σύνδεση και μόνο.
Προκειμένου να υπάρξει σταδιακή ανάπτυξη και ανάκαμψη και για να μην ερημώσει τουριστικά ο τόπος μας, θα πρέπει να έχουμε τακτική, συχνή και βιώσιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση με όλους τους λιμένες σκοπιμότητας και ζωτικότητας, όπως είναι ο Πειραιάς, το Γύθειο, τα Κύθηρα, η Κρήτη αλλά και οι Κυκλάδες.
Επειδή η Λακωνία και τα Κύθηρα είναι προορισμοί που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό και κατά κύριο λόγο στην προσέλκυση επισκεπτών από την εγχώρια τουριστική αγορά, η περίσταση φέτος επιβάλλει τη συνέχιση αυτής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, η οποία θα παίξει σημαντικό και καθοριστικό ρόλο στην περαιτέρω τουριστική κίνηση αλλά και θα βοηθήσει στην άρση της εποχικότητας που πλήττει χαρακτηριστικά την περιοχή.
Τελικά, όλοι αυτοί που αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς, θα πρέπει να καταλάβουν ότι η τυχόν απομάκρυνση του καραβιού από τη γραμμή, θα θεωρηθεί ως μεγάλος παραλογισμός, υποβαθμίζοντας έτσι το τουριστικό προϊόν της νότιας Πελοποννήσου και των Κυθήρων, στην παρούσα φάση της απρόβλεπτης και παρατεταμένης οικονομικής συγκυρίας που έχει οδηγήσει σύσσωμο τον τουριστικό κλάδο σε έναν μεγάλο αγώνα επαγγελματικής υπόστασης και επιβίωση».



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου